NL

NL

EN

繁體中文

 简体中文

You will be redirected to our Chinese website.

Contact

Contact

Deze site werkt prettiger als u javascript aanzet.

Veel van onze klanten die machines bouwen hebben een serviceorganisatie. Het onderhoud aan die machines vereist een specifieke voorraad onderdelen. Hoe integreren we de supply keten op zo’n manier dat de juiste onderdelenkits op de juiste plek zijn op het juiste moment?



Machinebouwers zullen het probleem herkennen: voor het onderhoud aan geproduceerde machines heb je andere sets onderdelen nodig, in een afwijkend ritme, soms ad-hoc, in geval van storingen direct aan je eindklant verzonden en de verpakking het liefst in je eigen huisstijl. En daarvoor wil je geen voorraad onttrekken aan je productievoorraad. Daarnaast is de service organisatie in veel gevallen een profitcentre – er moet een positief rendement gedraaid worden en de inkoop en verkoop moet gescheiden zijn van de moederorganisatie. Teesing heeft een aparte afdeling die dit soort serviceorganisaties voorziet van haar onderdelen.

Inpakken producten

Supply chain integratie?

Zonder uitzondering gaat het bij onze klanten om high-tech machines, die overal ter wereld draaien, vaak in cleanrooms. “In 2017 werden we door een grote klant gevraagd om over deze uitdaging mee te denken.“, zegt Jurre Oorlog, manager sales en marketing. De onderdelen die monteurs nodig hebben vormen vaak onderdeel van een speciaal samengestelde kit, die geleverd wordt in een doos van onze klant. Soms gaat het om periodiek onderhoud, maar er zijn ook slijtagedelen die op voorraad worden gehouden. Het gaat niet alleen om machinefabrieken, maar ook om co-makers en OEM leveranciers. Wij verzorgen alles, het samenstellen, controleren, clean verpakken in onze cleanroom en de verzending. Voor geplande onderhoudsklussen is het goed te overzien en leveren we volgens een bezorgschema aan de service warehouses. In het geval van storingen is een korte levertijd en snelle reactie van onze kant cruciaal en bezorgen we rechtstreeks bij de eindklant.

Sourcing op basis van TPD's

Na de raamwerk overeenkomst die we aangaan met de klant komen aanvragen bij ons binnen voor de levering van onderdelen. Dit kunnen losse onderdelen zijn, kits of (sub)assemblages. Daarbij levert men een TPD, die de onderdelen beschrijft. Zelfs de labels, de kleuren van de labels en het zakje waar het begeleidende papierwerk in moet is erin beschreven. Voor de onderdelen is soms voorgeschreven bij welke leverancier we het moeten inkopen, soms sourcen wij zelf voor de klant. En dat van kleinste schroefje tot verpakkingen.

Mike Gijsbertse is verantwoordelijk voor dit proces bij Teesing: “Voor de klant is deze werkwijze ook een tweede controle op het TPD. Het komt wel voor dat niet alles is gespecificeerd. Of soms mist er iets of past het net niet in het doosje.” We kijken vervolgens of we kunnen leveren en tegen welke prijs.

Met name bij verpakkingen kan het voorkomen dat de specificatie soms oud is, of leveranciers bestaan niet meer, of zijn overgenomen. “Wij sourcen dan de leverancier. Als het niet klopt dan wordt het een engineering change, wij stellen de aanpassing voor aan de klant en zij doen dan een update van het TPD.”

Vaak is de supply chain geïntegreerd doordat Teesing werkt in het ERP van de klant. Serienummers die aan bepaalde orders hangen worden geüpload. Dat heeft alles te maken met kwaliteit: traceren welke levering waar naartoe gegaan is en in welke machine het gemonteerd is.

Het gaat namelijk ook om grote hoeveelheden onderdelen. Mike Gijsbertse: “Sommige subsystemen hebben een TPD met een onderdelenlijst van 500 items. Bij sommige parts mag je kiezen uit een aantal leveranciers. Dat kost veel tijd. We moeten de goede levertijd kunnen aanbieden. Vaak onderhandelen we met onze leveranciers voor kortere levertijden. Aardig wat onderdelen hebben we echter op voorraad. Soms ook voor ons op maat gemaakt, die wij vervolgens assembleren en cleanen in onze cleanroom.

WELL kit

 

Cleanroom medewerker

Nieuwe cleanroom vergroot de productiecapaciteit

Er is veel vraag naar deze vorm van dienstverlening. De huidige cleanroom is de beperkende factor voor de groei. Gelukkig verhuizen we in december 2019 naar een nieuw pand waar we momenteel bezig zijn met de bouw van een cross flow cleanroom, met hogere kwaliteitseisen en die vijf keer zo groot is.

Die hebben we nodig om meer assemblages te kunnen verwerken en onderdelen te reinigen en dubbel verpakken. Samen met het nieuwe warehouse geeft ons dat de mogelijkheid om de vraag uit de markt aan te kunnen. “Die integratie met klanten en leveranciers is iets wat je steeds vaker ziet gebeuren. Het is ook een positie die we graag innemen”, zegt Rene Roozen, manager Operations van Teesing.

“Klant en leverancier kruipen steeds dichter naar elkaar toe, de relatie groeit van leverancier naar partnership.”

 

MEER INFORMATIE?

Neem vrijblijvend contact op met onze specialisten:

TEESING SALES ENGINEERS
NL: Tel.   +31 70 413 07 00
CN: Tel.   +86-(0)10-60576210
USA: Tel.   +(1) 973 383 0691
TW: Tel.   +886-(0)3-5600560